Importera bil från USA - Tips & tricks - Scanlinkcars

Importera bil från USA

2020-04-07

Är du intresserad av att importera bil från USA? Scanlinkcars hjälper er! Kontakta oss här.

Nedan presenterar Scanlinkcars tips som kan vara bra om du skall importera bil från USA, vad du ska tänka på och lite allmän information.

Vi kan hjälpa dig med hela processen eller med de delar du önskar. Hör av dig!

Intresserad av att importera bil från USA?

Nedan finner ni 10 tips när det kommer till att köpa bil i USA.

1. Bestäm dig för vilka märken och modeller du är mest intresserad av och lär dig mer om dem.

Studera prisbilden i USA och Sverige innan du åker över till USA. Titta t.ex. på sajterna Cars.com och Craigslist.com samt Blocket.se. Bortse från de billigaste bilarna, de är oärliga annonsörer eller för dåliga bilar även om det kan se bra ut på bild. Det finns alltid en anledning till det låga priset.

2. I Kalifornien och andra delstater med torrt klimat såsom Texas, New Mexico, Florida mfl, rostar bilarna väldigt lite, bara ytrost. Lackering, inredning, gummilister mm tar dock stryk av den starka solen. Bilar härifrån behöver därför vanligtvis lackeras om och renoveras invändigt. Dessutom behöver de rostskyddas för att överleva i vårt klimat.

3. Ju närmare USAs kuster du letar bil desto lättare blir det att ordna frakt hem. Från San Fransisco eller Los Angeles kostar det t.ex. runt 1600 USD (16000 kr) per bil i container på fraktfartyg till Göteborg. Frakttiden till Sverige är runt 8 veckor.

4. Klassiska bilar är mycket populära även i Kalifornien. Se upp med fina ställen som förmedlar klassiska bilar, de är ofta snabbrenoverade och priserna höga. Satsa istället på orenoverade bilar som säljs privat och som ägaren haft i många år.

Det är vanligt att familjer har flera bilar; en, två bruksbilar och en klassiker i garaget som finbil för söndagskörning. Leta därför i första hand efter bilar från privatpersoner som haft dem länge, (orenoverade eller proffsigt renoverade). Det är mycket vanligt med slarvigt omlackerade klassiker med dåligt underarbete; färgen flagar på kanter, spackel syns, färg på lister och andra detaljer, slitdelar ej utbytta mm. Avstå från dessa.

5. Registreringsbeviset i USA kallas ”Title” och är en värdehandling som följer bilen under hela dess livslängd. Utan original ”Title” kan du ej registrera bilen i Sverige. Glöm ej kontrollera att chassinumret (VIN-Code) på Titlen stämmer mellan bilen samt att säljaren är samma person som inskriven ägare på Titlen och på bilens kvitto.

6. Se upp med s.k. klonade bilar, vanliga modeller som är ombyggda till finare modeller eller bara dekaltrimmade, exempelvis Mustang GT, eller Camaro Z28. Originalutförandet går att få fram genom chassinumret och amerikanska registreringsbeviset, (den sk.Titlen).

7. Krockade bilar som lagats har en s.k. ”salvage title”, d.v.s. om bilen krockats får den körförbud och detta skrivs in i reg-beviset/ titlen och står kvar där efter att den lagats och tagits i trafik igen. Dessa bilar är normalt 10-20% mindre värda i USA.

8. Klassiska bilar har blivit stor industri i USA. Stora mängder skrotbilar av attraktiva modeller fuskrenoveras och säljs på export till Europa, Australien och Japan av särskilda exporthandlare/uppköpare. Dessa har ofta fått en ny lack med bristfälligt underarbete och en nyuppsydd inreding (sätesklädsel och dörrsidor i konstläder), samt nya emblem och lister.

9. Importavgifter. Bilar äldre än 30 år som kommer från land utanför EU är numera befriade från tull och man betalar bara halv moms. Man måste dock styrka att bilen är i originalutförande och ej ombyggd.

Värderingsmän förordnade av Handelskammaren kan besiktiga bilen och skriva ut s.k. tullintyg. Nilu AB har värderingsmän som kan gör detta snabbt och med kort varsel. Se www.nilu.se/vardering

Läs mer om tull och moms HÄR

10. Inregistrering. Bilar äldre än 1969 är enklast att registrera in. Du gör bara en anmälan om ursprungskontroll till Transportstyrelsen (se deras hemsida), och när du fått ett godkännande där bokar du tid för registreringsbesiktning hos bilprovningen. Ev. krävs orange blinkers och parkeringsljus. Efter årsmodell 1969 kommer efterhand mer omfattande krav såsom bilbälten, intyg om buller, bromsar mm. Kontrollera med Bilprovningen vad som gäller för aktuell årsmodell. I princip går dock de flesta standarbilar att registrera in i Sverige, man får bara ordna det som bilprovningen efterfrågar.

 Importera bil från USA med Scanlink cars

 

Hälsningar Michael Luft

Teknikens Världs biljurist

0708-202113

Denna sidan använder cookies, genom att fortsätta godkänner du användandet av cookies.